نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

0
116144
صورتحساب الکترونیکی
صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیکی یک نوع صورتحساب فروش بوده که صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی، ملزم به تنظیم آن، برای معاملات انجام گرفته خود و ثبت در سامانه مربوطه هستند.

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تمامی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی باید فاکتورهای فروش خود را در قالب صورت حساب الکترونیکی برای سامانه مودیان ارسال کنند که در متن این قانون، به شکل زیر تعریف شده است:

“صورت‌حسابی است داری شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شود.”

این بدان معنی است که دارای دو تفاوت با فاکتورهایی که قبلا صادر می شد است :

  1. 1) دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است.
  2. 2) تمامی آن ها در حافظه مالیاتی ذخیره می‌شوند.

این صورتحساب چیزی شبیه به فاکتورهای فروش قدیمی است که انواع مختلفی دارد و شما با توجه به نوع کسب‌وکاری که در آن فعالیت می‌کنید باید یکی از انواع را صادر و به صورت هفتگی برای سامانه مودیان ارسال کنید. درباره اینکه این صورت‌حساب‌ها به چند نوع تقسیم می‌شوند و چطور می‌توانیم آنها را صدور و ارسال کنیم در ادامه توضیح خواهیم داد.

انواع صورتحساب الکترونیکی مالیاتی

  با توجه به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چهار نوع تعریف شده است. صورتحساب الکترونیکی نوع اول، نوع دوم، نوع سوم و نوع چهارم که هر کدام از آن‌ها شامل اطلاعات خاص و ویژگی‌های منحصر به فرد هستند.

صورتحساب الکترونیکی نوع اول

در این نوع صورت حساب، اطلاعات کامل خریدار و فروشنده ثبت می گردد. این اطلاعات شامل نوع فروش، نوع خریدار، تاریخ و زمان صدور صورتحساب، اطلاعات کامل هویتی خریدار و فروشنده، مشخصات کالا یا خدمات می باشد.

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

این نوع شامل اطلاعات کامل فروشنده، کالا یا خدمات و بدون اطلاعات خریدار می باشد. در این نوع اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد.

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

این نوع صورتحساب همان رسید پرداخت وجه صادره از کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت می باشد که صرفا مبلغ پرداختی، مشخصات پذیرنده، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت را شامل می شود. در این نوع نیز اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد.

صورتحساب غیر الکترونیکی (کاغذی)

این نوع صورتحساب برای اشخاصی که حسب مقررات و مهلت‌های قانونی مربوطه امکان صدور صورتحساب غیرالکترونیکی را دارند، موضوعیت داشته و اقلام آن شامل کلیه اقلام است به استثنای اقلام اطلاعاتی که از طریق سامانه مودیان نظیر: شماره منحصر به فرد مالیاتی به صورتحساب اضافه می‌شود.

الگوهای صورتحساب الکترونیکی

بر اساس معاملات و فعالیتهای مختلف و متناسب با نوع کسب و کار مودیان، الگوهایی برای صورتحسابهای الکترونیکی متصور میباشد. هر الگو دارای برخی اقلام اختصاصی و برخی اقلام مشترک با سایر الگوها میباشد. شایان ذکر است، این اقلام مختص صورتحسابهای الکترونیکی بوده و اقلام دیگری را شامل نمیشود.

جزئیات قانونی این الگوها در آییننامه اجرایی موضوع ماده )95( قانون مالیاتهای مستقیم و براساس بند )ث( ماده )1( قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان میباشد.

انواع صورتحساب الکترونیکی بر اساس موضوع

علاوه بر دسته‌بندی‌هایی که در بالا ذکر شد، صورت‌حساب‌های الکترونیکی را بر اساس ماهیت و موضوعی که دارند نیز می‌توان تقسیم بندی کرد. هر کدام از این‌‎ها کاربرد خاصی دارند که شما با توجه به نیازی که دارید باید یکی از این صورتحساب ها را صادر کنید. این الگوها شامل 4 دسته می‌باشند :

صورتحساب اصلی فروش

اولین الگو است که با انجام هر معامله صادر و به سامانه مودیان ارسال میشود.

اصلاحی

چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی فروش نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل: شماره اقتصادی، شناسه ملی/ شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدار و همچنین اطلاعات مربوط به قلم کالا/خدمت شامل: شناسه کالا /خدمت باشد، صادرکننده آن میبایست صورتحساب جدید که حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و به سامانه مؤدیان ارسال نماید. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع به همراه اطلاعات آن درج میگردد.این صورتحساب در صورتی که از نوع اول باشد، همانند صورتحساب اصلی نیازمند تایید خریدار بوده و در غیر اینصورت نیازی به تایید ندارد.

ابطالی

چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی فروش یا اصلاحی ، اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل: شماره اقتصادی و همچنین شناسه کالا/خدمت و تاریخ صدور صورتحساب تغییر یابد و بر اساس اسناد و مدارک مثبته عدم تحقق معامله احراز گردد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب ابطالی حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام مینماید. پس از ابطال آن، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی برای آن صورتحساب وجود ندارد. شرط ابطال آن، عدم بهره برداری از آن در امور تجاری و پرونده های مالیاتی است.

برگشت از فروش

چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، قسمتی از موضوع معامله،کالا/خدمت (از طرف خریدار) برگشت داده شود، فروشنده نسبت به صدور نوع برگشتی اقدام مینماید. لازم به ذکر است، برای صورتحساب های اصلی و صورتحساب های اصلاحی میتوان صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش صادر نمود.

جهت دریافت مشاوره و خرید سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی به کلابیوم تکس مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید