قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

0
48964
قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان
قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و یکم مهرماه 1398 در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 01/08/1398 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.این قانون مشمتل بر 29 ماده و هشت تبصره بوده و در تاریخ 11/08/1398 به ریاست جمهور وقت (آقای روحانی) ابلاغ گردیده است.

این قانون مشتمل بر 6 فصل میباشد که در ادامه به زبان ساده به تشریح ابعاد گوناگون آن پرداخته می شود.

فصل اول: تعاریف

در این فصل واژه های کلیدی مرتبط با قانون پایانه های فروشگاهی نظیر سازمان (امور مالیاتی)، پایانه فروشگاهی، سامانه مودیان، حافظه مالیاتی، صورتحساب الکترونیکی، اشخاص مشمول(مودیان)، شرکت های معتمد مالیاتی و کارگروه راهبردی سامانه مودیان توضیح داده شده و تشریح گردیده است.

فصل دوم: تکالیف اشخاص مشمول

در این فصل بر این مسأله تأکید شده که کلیه اشخاص مشمول مکلفند نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان در مهلت قانونی که در فراخوان ها مشخص می گردد،اقدام کنند و پس از آن مطابق زمان بندی که سازمان امور مالیاتی مشخص میکند نسیت به صدور صورتحساب های خود به صورت الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام نمایند.

شرکت های عضو بورس و فرا بورس:

این شرکت ها( که از تاریخ 01/08/1401 فراخوان شده اند) مکلفند کلیه معاملات و صورتحساب های خود را به صورت الکترونیکی صادر نموده و به سامانه مودیان ارسال کنند.

شرکت های دولتی:

کلیه قبوض و صورتحساب های شرکت های دولتی می بایست از تاریخ 01/10/1401 به صورت الکترونیکی صادر و به سامانه مودیان ارسال گردد.

اشخاص حقوقی:

کلیه شرکت های سهامی خاص،مسئولیت محدود،موسسات و غیره از تاریخ 01/01/1402 موظف به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی می باشند.

اشخاص حقیقی، خرده فزوشی ها و واحدهای صنفی:

از تاریخ 01/04/1402 به بعد به مرور اینگونه واحد های صنفی و اشخاص نیز ملزم به عضویت در سامانه مودیان،استفاده از پایانه های فروشگاهی و ارسال اطلاعات فروش به سامانه های مودیان خواهند بود.

چند نکته جالب:

  1. سازمان با همکاری اتاق اصناف ایران مکلف است نسبت به آموزش،توانمند سازی و مشاوره به اشخاص مشمول اقدام کنند.
  2. مودیانی که اظهار به عدم توانایی در استفاده از پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را دارند می توانند به کارگروه مربوط در هر استان درخواست کمک نمایند.
  3. در این فصل( ماده 2) به گونه ای از شرکت های معتمد مالیاتی نام برده شده که گویی برای شرکت ها و اشخاص ناتوان از صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی تشکیل گردیده اند و مسئولیت جریمه های موضوع این قانون را( به غیر از موارد کتمان درآمد) متوجه شرکت های معتمد مالیاتی گردانیده که احتمالا در آینده باعث ایجاد چالش های حقوقی متعدد خواهد شد.

یک نکته جالب تر:

مطابق ماده 3 قانون مذکور سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت 15 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، سامانه مودیان را راه اندازی و امکان ثبت نام مودیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مذبور فراهم کند.

سه ماه پس از انقضای مهلت مذکور فقط صورتحساب های الکترونیکی که از طریق سامانه مودیان صادر شده باشد از سوی سازمان معتبر شناخته شده و مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی برای مودیان خواهد بود.

محاسن اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان:

  • الکترونیکی شدن فرآیندهای کاری از جمله فرآیندهای مالی و مالیاتی موجب تسریع در جریان امور کاهش هزینه ها و سربار، افزایش شفافیت و سادگی امور خواهد شد.پس از اجرای این قانون توسط اشخاص مشمول مأموران مالیاتی جز در مواردی خاص حق مراجعه به محل فعالیت مؤدی و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارک و رسیدگی به آنها را ندارند. موارد خاص، شامل مواردی است که مؤدی در سامانه مودیان ثبت نام ننموده باشد و یا اثبات شود که در ثبت اطلاعات خود در سامانه مودیان تخلف نموده است.
  • فرآیند ثبت صورتحساب ها در سامانه معاملات فصلی پس از اجرای این قانون حذف می گردد. در واقع با اجرای این قانون عملیات ثبت صورتحساب ها به صورت خودکار در کارپوشه فروشنده و خریدار ثبت میگردد.

چند نکته مهم:

  1. مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط اشخاص مشمول( مودیان مالیاتی) که اعتبار مالیاتی مثبت برای آنها محسوب می گردد به صورت خودکار با ارزش افزوده صورتحساب های الکترونیکی صادر شده توسط خودشان تهاتر می گردد و در صورت بدهکار شدن مؤدی باید ما به التفاوت را در مهلت قانونی بپردازد  و در صورت بستانکار شدن،به مؤدی مسترد خواهد شد.
  2. در صورتی که تعدادی از فاکتور خرید های اشخاص مشمول به صورت الکترونیکی صادر نشده باشد، باید امکان ثبت آنها در سامانه مودیان وجود داشته باشد.
  3. صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان همزمان در سامانه فهرست معاملات فصلی) موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم) ثبت می گردد و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت.

فصل سوم:تکالیف سازمان،دستگاه ها و مراجع ذی ربط

در این فصل به تکالیف سازمان و مراجع ذی ربط دولتی پرداخته شده است.

از مهمترین این تکالیف حفظ محرمانگی اطلاعات مودیان مالیاتی همچنین منوط شدن مجوز های کسب و کار یا تمدید آنها به ثبت تغییرات در سامانه مودیان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و خرید سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی به کلابیوم تکس مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید