هوش مصنوعی و تاثیر آن بر تحول کسب و کارها

0
42554
هوش مصنوعی و تاثیر آن بر تحول کسب و کارها
هوش مصنوعی و تاثیر آن بر تحول کسب و کارها

در دنیای معاصر، هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته و نوین، به سرعت وارد عالم کسب‌وکار شده و تغییرات چشمگیری را در رویه‌ها و روش‌های اداری و عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌ها به ارمغان آورده است. تلاش برای بهره‌برداری از توانمندی‌های هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار برای بهبود کارایی و افزایش سطح خدمات به مشتریان، جایگاه اصلی در برنامه‌ریزی و توسعه استراتژی‌های کسب‌وکاری اخذ کرده است. از هوش مصنوعی به‌عنوان یک نیروی تغییردهنده و ترازی در جهت تحول دیجیتالی در دنیای کسب و کار می‌توان به‌عنوان یکی از مهمترین انقلابات این دوران یاد کرد. در این مقاله، ما به بررسی اثرات آن بر کسب‌وکارها خواهیم پرداخت و نگاهی دقیق به فرصت‌ها و چالش‌هایی که این فناوری پیشرفته ایجاد می‌کند، خواهیم داشت.

نقش هوش مصنوعی در کسب و کارها

هوش مصنوعی به عنوان یک پارادایم تحولی در مدیریت کسب‌وکارها، به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا به تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تری بپردازند و به بهبود فرآیندها و عملکرد عمومی خود بپردازند. یکی از موارد بسیار مهم اثرگذاری این فناوری در کسب‌وکارها، افزایش توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی روندها است. از این طریق، شرکت‌ها می‌توانند به صورت بهینه‌تر به مسائلی چون پیش‌بینی نیاز مشتریان، مدیریت موجودی، بهبود تجربه مشتری و کاهش هزینه‌ها پرداخته و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر شواهد و داده‌های دقیق‌تری انجام دهند.

تاثیرات هوش مصنوعی در کسب و کارها

  1. تاثیر هوش مصنوعی بر روی تجربه مشتری در دریافت خدمات و پشتیبانی

یکی از مهمترین و رایج ترین تاثیرات آن در کسب و کارها، در حوزه پشتیبانی و خدمات به مشتریان تعریف می شود. به عنوان مثال چت بات ها با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین و NLP نیاز و سوالات مشتریان را تشخیص می دهند و به آن پاسخ می دهند. و البته این کار را بسیار سریع تر و کم هزینه تر از نیروهای انسانی پشتیبانی انجام می دهند.

همچنین هوش مصنوعی قدرت ارائه پیشنهادات متنوع را به کسب و کارها می دهد. بر این اساس که با تحلیل داده هایی که مشتریان در استفاده از خدمات و محصولات کسب وکار از خود به جا گذاشته اند می تواند محصولات مرتبط را به مشتریان پیشنهاد دهد و آنها را ترغیب به خرید و استفاده بیشتر از خدمات نماید.

به علاوه سیستم‌های هوشمند می‌توانند به نیروی انسانی در ارائه خدمات بهتر به مشتریان نیز کمک کنند. به این ترتیب که با استفاده از تجزیه و تحلیل‌ داده ها مشابه آنچه در چت‌بات‌ها اتفاق می افتد به نیروهای پشتیبانی کمک کنند تا پیشنهادات مرتبط با نیازهای مشتریان به آنها ارائه دهند.

تاثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی هدفمند

تمام کسب وکارهایی که در فضای اینترنت خدمات و محصولات خود را ارائه می دهند مانند خرده فروشان آنلاین می توانند از هوش مصنوعی برای درک و آنالیز بهتر رفتار خرید مشتریان استفاده کنند تا تبلیغات مرتبط با علایق مشتریان را به آنها نمایش دهند و محصولات و خدماتی را به آنها ارائه دهند که نیاز و خواسته اصلی شان است. علاوه بر این کسب وکارهای آفلاین هم می توانند با استفاده از تکنولوژی هایی همچون تشخیص چهره  و نرم افزارهای آنالیتیک با شناسایی مشتریان به رفتار خرید ایشان پی ببرند و و محصولات مرتبط با علایق مشتریان را به آنها پیشنهاد دهند.

تاثیر هوش مصنوعی بر روی زنجیره تامین کسب وکارها

کسب وکارها در صنایع مختلف در حال حاضر از این تکنولوژی برای بهبود مدیریت زنجیره تامین خود استفاده می کنند. به این ترتیب که با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین می توانند نیازها را پیش بینی کنند و از طرف دیگر در زمان بهینه محصولات را جا به جا کنند.

در این حالت، هوش مصنوعی به مدیران کسب‌وکار کمک می‌کند تا با به حداقل رساندن و حتی احتمالا از بین بردن ذخیره‌سازی بیش از حد و خطر کمبود محصولات مورد تقاضا، زنجیره‌های تأمین کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تری ایجاد کنند.

تاثیر هوش مصنوعی بر روی هوشمند تر شدن عملیات در کسب وکارها

این فناوری پیشرفته می تواند تعداد زیادی از درخواست های مشتریان را پاسخگو باشد به عنوان مثال می تواند مشتریان را نه تنها سریعتر به نیروی پشتیبانی یک کسب وکار متصل کند بلکه می تواند به فردی وصل کند که بتواند بهتر پاسخ مشتری را بدهد.

در حال حاضر، خرده فروشان می توانند از هوش مصنوعی برای طراحی هوشمند فروشگاه، انتخاب بهینه محصول و نظارت بر فعالیت های داخل فروشگاه استفاده کنند. برخی برای نظارت بر موجودی در قفسه ها به روش های مختلف، از جمله برای تازگی کالاهای فاسد شدنی، استفاده می کنند.

عملیاتی ایمن تر با استفاده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی توسط بسیاری از صنایع برای بهبود ایمنی استفاده می شود. شرکت های ساختمانی، شرکت های آب و برق، مزارع، ذخایر معدنی و سایر نهادهایی که در مناطق جغرافیایی وسیع کار می کنند، داده ها را از دستگاه هایی مانند دوربین ها، دماسنج ها، سنسورهای آب و هوا و غیره جمع آوری می کنند. سپس این داده‌ها وارد سیستم‌های هوشمند می شوند تا رفتارهای مشکل‌ساز، شرایط خطرناک یا فرصت‌های تجاری شناسایی شوند تا اقدامات پیشگیرانه یا اصلاحی در صورت نیاز انجام شود.

به طور مشابه، کسب وکارها از هر نوع می‌توانند از این هوش برای پردازش داده‌های جمع‌آوری‌شده از اکوسیستم‌های اینترنت اشیا در محل برای نظارت بر تأسیسات یا کارگران استفاده کنند. در چنین مواردی، سیستم‌های هوشمند مراقب شرایط خطرناکی که ممکن است برای کسب وکارها پیش بیاید هستند و به آنها هشدار می‌دهند.

تاثیر هوش مصنوعی بر روی بهینه کردن کسب وکار

بهینه سازی یکی دیگر از موارد استفاده هوش مصنوعی است که در کسب وکارها مورد استفاده قرار می گیرد. برنامه‌های کاربردی تجاری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند از الگوریتم‌ها و مدل‌سازی برای تبدیل داده‌ها به بینش‌های عملی در مورد اینکه چگونه کسب و کار‌ها می‌توانند طیف وسیعی از عملکردها و فرآیندهای تجاری خود را بهینه کنند، از برنامه‌های کاری تا قیمت‌گذاری محصول تولیدی، استفاده کنند.

در حقیقت هوش مصنوعی به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی تجارت و صنعت در آینده تجارت و کسب‌وکارها را به شکل فراتر از تصورات پیشین تغییر خواهد داد. شرکت‌ها که قادر به تطابق و بهره‌گیری از این فناوری ترازی هستند، می‌توانند از رقبا پیشی بگیرند و خدمات متمایزی ارائه دهند. به‌طور کلی، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار نوین و نیروی تغییردهنده، کسب‌وکارها را به سوی بهره‌وری بیشتر، ارتقاء کیفیت، و خلاقیت در جهت ایجاد مزیت رقابتی هدایت می‌کند.

منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید