استرداد وجوه ارزش افزوده شهرداری

0
74033
استرداد وجوه ارزش افزوده شهرداری
استرداد وجوه ارزش افزوده شهرداری

استرداد وجوه ارزش افزوده یکی از منابع حیاتی درآمدی برای شهرداری‌ها در سراسر جهان به شمار می‌آید. این نوع مالیات به عنوان یکی از مهمترین منابع تأمین مالی کشورها در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مالیات مستقیمی بر ارزش افزوده به کالاها و خدمات شناخته می‌شود که توسط تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات در تمام مراحل زنجیره تأمین به مشتریان اعمال می‌شود. شهرداری‌ها نیز به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات عمومی و مشارکتی، از این مالیات معاف نمی‌باشند و باید وجوه ارزش افزوده را به منظور تأمین مالی خود و اجرای پروژه‌ها و خدمات عمومی، به درستی مدیریت و استفاده نمایند. به همین دلیل، مدیریت دقیق و استفاده از استراتژی‌های موثر در استرداد وجوه ارزش افزوده برای شهرداری‌ها بسیار حیاتی است تا بتوانند بهره‌وری مالی خود را ارتقاء دهند و خدمات بهتری را به شهروندان ارائه نمایند.

استرداد وجوه ارزش افزوده به چه معناست؟

یکی از مهم ترین قوانین اجرایی ارزش افزوده در نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، مسئله استرداد مالیات اضافه پرداختی‌های مودی به سازمان مالیاتی است. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که جمع اعتبار مالیاتی ارزش افزوده مودی، در یک دوره مالیاتی از میزان مالیات و ارزش افزوده پرداختی او در آن دوره بیشتر باشد؛ یا به دلایلی نظیر اشتباهات محاسباتی، مودی مالیات بیشتری به سازمان پرداخت نموده باشد. در این صورت به شرطی که مودی از دوره‌های پیشین، بدهی مالیاتی نداشته باشد، دو راهکار پیش روی او قرار دارد:

  • انتقال اعتبار مازاد به دوره یا دوره‌های بعدی
  • ثبت درخواست استرداد مالیات بر ارزش افزوده اضافه پرداخت

مالیات قابل استرداد چیست؟

با توجه به قانون دائمی ارزش افزوده، مودی (شخص حقیقی یا حقوقی مالیاتی) مجاز به استرداد مالیات بر ارزش افزوده در موارد زیر می‌باشد:

1. نهاده‌های مورد نیاز جهت تولید کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده: اگر مودی نهاده‌هایی را برای تولید کالاها و خدماتی که مشمول هستند، خریداری کند، می‌تواند مالیات و عوارض پرداختی بابت این نهاده‌ها را قابل کسر، تهاتر یا استرداد کند.

2. خریدهای هم‌زمان که بخشی از آن‌ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده و بخشی معاف هستند: در صورتی که مودی هم‌زمان کالاها و خدماتی را خریداری کند که بخشی از آن‌ها مشمول و بخشی معاف باشند، تنها مالیات و عوارض پرداختی بابت خرید نهاده‌های مورد نیاز تولید کالاها و خدمات مشمول، قابل کسر، تهاتر یا استرداد خواهد بود. جزئیات محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را می‌توانید از مثال‌های مالیات بر ارزش افزوده برای فعالیت‌های هم‌زمان مطالعه نمایید.

3. خرید ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی: مالیات و عوارض پرداخت شده برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز برای خطوط تولید، قابل کسر، تهاتر و استرداد است. در این مورد، مشمول یا معاف بودن محصول نهایی اهمیتی ندارد.

4. خرید کالاها و خدمات برای تاسیس و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و معدنی دارای مجوز تاسیس: سازمان موظف است مالیات و عوارض پرداختی جهت خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای تاسیس و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و معدنی دارای مجوز تاسیس را نیز استرداد نماید.

5. مالیات و عوارض پرداختی توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جهت انجام وظایف قانونی: مالیات و عوارض پرداخت شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جهت خرید کالاها و خدمات مورد نیاز برای انجام وظایف و خدمات قانونی قابل تهاتر یا استرداد است.

6. مالیات و عوارض پرداخت شده توسط سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی با ارائه اسناد و مدارک مثبته: سفارتخانه‌ها، ماموریت‌های دیپلماتیک، پست‌های کنسولی، ماموران دیپلماتیک و کارکنان اداری و فنی آنها که تبعه دولت جمهوری اسلامی ایران نیستند، با ارائه مدارک مثبته قابل استرداد هستند.

مدارک لازم برای استرداد وجوه ارزش افزوده

مودیانی که تمایل به استرداد وجوه ارزش افزوده اضافه پرداخت خود دارند باید دلایل خود را به همراه اسناد و مدارک معتبر به سازمان مالیاتی ارائه نمایند. این اسناد و مدارک عبارتند از:

  • ارائه اسناد تایید ثبت نام در ارزش افزوده یا استعلام در سامانه
  • ارائه مفاصاحساب مالیاتی تا تاریخ استرداد
  • ارائه اسناد و مدارک معتبر مربوط به اضافه پرداخت ارزش افزوده
  • عدم وجود بدهی و قطعی نمودن کلیه مالیات‌های مودی تا تاریخ استرداد

شرایط استرداد وجوه ارزش افزوده

پس از ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز سازمان مالیاتی آنها را بررسی و صحت‌سنجی می‌کند. پس از تایید صحت اسناد و مدارک در صورتی که مودی شرایط زیر را داشته باشد نسبت به استرداد اضافه پرداخت‌های ارزش افزوده او اقدام خواهد کرد.

شرایط استرداد وجوه ارزش افزوده

  • عضویت در سامانه مودیان
  • ثبت کلیه خرید و فروش‌ها
  • ثبت درخواست استرداد در سامانه
  • نگهداری و آمادگی جهت رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک معاملات تا 10 سال گذشته واحد اقتصادی

نکته: نگهداری اسناد و مدارک 10 سال گذشته از این جهت دارای اهمیت است که از استقرار سامانه مودیان 10 سال نگذشته و برخی اطلاعات مودیان همچنان در سامانه موجود نیست.

مهلت درخواست استرداد اضافه پرداخت ها

مودی در هر زمان متوجه اضافه پرداخت‌های خود شود می‌تواند نسبت به استرداد آن اقدام نماید؛ حتی اگر چندین سال از آن گذشته باشد. در حال حاضر این مسئله برای هر دو قانون دائمی و موقت قابل اجراست. شیوه کار به این صورت است که مودی در زمان اطلاع از اضافه پرداخت نسبت به ثبت و ارسال اظهارنامه الحاقی اقدام می‌نماید؛ همچنین باید درخواست استرداد ارزش افزوده را تکمیل و همراه اظهارنامه یا حداکثر 30 روز پس از آن به سازمان ارسال نماید.

سازمان مالیاتی موظف است حداکثر 30 روز از زمان ثبت درخواست استرداد، نسبت به بازپرداخت اضافه پرداختی مودی اقدام نماید. مبلغ قابل استرداد از محل وصولی‌های جاری به مودی بازگردانده می‌شود.

نکته: در صورت تاخیر در پرداخت، سازمان موظف به پرداخت خسارتی به میزان 2% در ماه نسبت به تاریخ ثبت درخواست و مبلغ قابل استرداد خواهد بود.

مراحل ثبت استرداد مالیات بر ارزش افزوده در سامانه

1- به سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده وارد شوید. سپس با ثبت نام کاربری و کلمه عبور خود به پرونده مالیاتی خود مراجعه نمایید.

2- گزینه ثبت درخواست استرداد را انتخاب نمایید.

3- سامانه با ارسال پیامی، شما را برای ثبت درخواست راهنمایی می‌نماید.

4- فرم درخواست استرداد را تکمیل نموده جهت ثبت درخواست خود بر گزینه “تایید نهایی” کلیک نمایید.

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان کلابیوم وارد کلابیوم تکس شوید و یا با شماره 09120514841 تماس حاصل فرمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید