گواهی امضای دیجیتال در سامانه مودیان مالیاتی

0
52287
گواهی امضای دیجیتال
گواهی امضای دیجیتال

در عصر دیجیتال و تکنولوژی اطلاعات، سامانه مودیان مالیاتی از طریق استفاده از گواهی امضای دیجیتال به ارائه یک روش امن و قابل اعتماد برای ارسال و دریافت اطلاعات مالیاتی پرداخته است. گواهی امضای دیجیتال با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری و امضای الکترونیکی، امکان تایید هویت و اصالت اسناد و اطلاعات الکترونیکی را فراهم می‌کند. به عنوان مثال اگر تاکنون پیام ارسالی در اینترنت قانونی نداشت، با استفاده از گواهی امضای دیجیتال شکل قانونی به خود می گیرد. این مقاله به بررسی اهمیت و عملکرد گواهی امضای دیجیتال در سامانه مودیان مالیاتی می‌پردازد و نقش آن در افزایش امنیت و قابلیت اطمینان سامانه را بررسی می‌کند.

امضای دیجیتال چیست؟

به طور کلی، از تکنیک ریاضی برای بررسی صحت پیام‌ها و اسناد در امضای دیجیتال استفاده می‌شود. به بیانی دیگر، امضای دیجیتالی اثبات می‌کند که محتوای پیام در حین انتقال تغییر نخواهد کرد و با مشکلات جعل هویت روبرو نیستید.

با این تکنولوژی نوین و پیشرفته، از دست‌کاری اطلاعات و وارتباط‌های دیجیتال جلوگیری می‌شود. بنابراین، افرادی که از امضاء دیجیتالی برای عقد قرارداد استفاده می‌کنند، از صحت تایید و ابطال پیام طرف مقابل خود اعتماد دارند.

به طور خلاصه، امضای دیجیتال دارای اطلاعاتی همانند مبدا پیام، وضعیت و رضایت فرد و یا مجموعه امضاء کننده را ارائه می‌دهد.

امضای دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

 امضای دیجیتال با اثبات اینکه یک پیام یا سند دیجیتالی از زمان امضای آن – به طور عمدی یا ناخواسته – تغییر نکرده است، کار می‌کند. امضای دیجیتال این کار را با ایجاد یک هش منحصر به فرد از پیام یا سند و رمزگذاری آن با استفاده از کلید خصوصی فرستنده انجام می‌دهد.

در واقع، امضای دیجیتال با استفاده از یک الگوریتم ریاضی کار می‌کند. در طی فرآیند این الگوریتم، یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی ساخته می‌شود. هنگامی که یک امضاکننده به صورت دیجیتالی، یک سند را امضاء می‌کند؛ یک هش رمزنگاری برای سند ساخته می‌شود. سپس آن هش رمزنگاری با کلید خصوصی فرستنده که در جعبه امن HSM ذخیره شده، رمزگذاری می‌شود. پس از آن، امضاء دیجیتال به سند اضافه و همراه با کلید عمومی فرستنده برای گیرندگان ارسال می‌شود.

فرد گیرنده می‌تواند هش رمزگذاری شده را با گواهی کلید عمومی فرستنده رمزگشایی نماید. لازم به ذکر است که دوباره، یک هش رمزنگاری در انتهای گیرنده ایجاد می‌شود. در نهایت، هر دو هش رمزنگاری برای بررسی صحت آن مقایسه می‌شوند. اگر این دو هش مطابقت داشته باشند، سند دستکاری نشده و از اعتبار کافی برخوردار است.

نحوه دریافت امضای دیجیتال

گام اول:

در اولین مرحله با مراجعه به سایت “مرکز صدور گواهی الکترونیکی عام” در لینک زیر مطابق تصویر روی گزینه ” درخواست و صدور گواهی الکتریکی و تهیه توکن” کلیک نمایید:

گام دوم:

پس از انتخاب گزینه ” درخواست و صدور گواهی” مطابق تصویر زیر می بایست موارد خواسته شده را تکمیل نمایید:

رمز عبور باید شامل حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، عدد و کاراکتر (برای مثال: & @ # …) باشد
برای بارگزاری کارت ملی، فایل باید در فرمت های png, jpeg, jpg  و حداکثر اندازه ۱۰۰ کیلو بایت باشد.

گام سوم:

با تکمیل موارد فوق و انتخاب گزینه “ثبت نام” در انتهای صفحه، شما با پیغام “ثبت نام شما با موفقیت انجام شد” مواجه خواهید شد. و سپس مطابق تصویر از سمت چپ با وارد کردن نام کاربری (که همان کد ملی شما است) و رمز عبوری که تعیین کرده اید، در قسمت ورود متقاضیان امضای الکترونیکی کلیک نمایید.

گام چهارم:

با ورود به صفحه جدید، نوبت به انتخاب محصول و ورود اطلاعات می رسد:

گام پنجم:

در این مرحله با توجه به نوع گواهی مد نظر شما می بایست  از میان گزینه های:

  • وابسته به دولت
  • غیر وابسته به دولت
  • مستقل

یک گزینه را انتخاب کنید. تعرفه ها در هر گزینه متفاوت خواهد بود.

گام ششم:

پس از انتخاب نوع گواهی می بایست اعتبار یک ساله و یا دو ساله را انتخاب نموده و در صورتی که وکیل قانونی شما جهت دریافت گواهی امضای الکترونیکی به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه می کند، گزینه مربوط را انتخاب نموده و در انتهای صفحه گزینه “پیش ثبت نام” را انتخاب کنید.

گام هفتم:

در این مرحله می بایست با انتخاب در گاه پرداخت، ۷۵ درصد از مبلغ گواهی امضای الکترونیکی را پرداخت نمایید:
۲۵ درصد هزینه باقی مانده در دفاتر اسناد رسمی پرداخت خواهد شد.

گام هشتم:

با پرداخت هزینه شما پیغام زیر را مشاهده خواهید کرد:

پرداخت با موفقیت انجام شد.
جهت صدورگواهی بر روی توکن می توانید با همراه داشتن کد رهگیری و اصل مدارک آپلود شده در فرم درخواست گواهی
(بسته به نوع گواهی شامل: کارت ملی، شناسنامه، آگهی تاسیس، آخرین روزنامه رسمی، وکالتنامه، معرفی نامه سازمان/شرکت که حاوی مشخصات فرد و سمت می باشد)،
به نزدیکترین دفتر ثبت نام مراجعه کرده و اقدام به دریافت گواهی خود نمایید.
لیست دفاتر ثبت نام در منوی سمت راست در دسترس می باشد. می توانید با تعیین استان و شهرستان محل زندگی خود، نزدیکترین دفتر ثبت نام را جستجو نمایید.
جهت خرید توکن از منوی سمت راست گزینه معرفی سامانه‌های فروش غیرحضوری توکن را انتخاب نمایید.

گام نهم:

پس از دریافت کد رهگیری، می بایست اقدام به تهیه سخت افزار توکن نمایید. جهت تهیه این سخت افزار از منوی سمت چپ، مراکز فروش آنلاین توکن ها را مشاهده نموده و اقدام به خرید کنید

همچنین می توانید با مراجعه حضوری به دفاتر معرفی شده، توکن را از خود دفاتر خریداری نمایید:

گام دهم:

پس از تهیه توکن می بایست با مراجعه به دفاتر اعلام شده در سایت برای دریافت گواهی خوداقدام کنید.

همچنین می توانیدمی توانید مطابق شکل زیر از منوی ثبت نام گواهی و زیر منوی لیست دفاتر ثبت نام، گزینه دارای سرویس حضور در محل را فعال کنید  تا دفاتر ثبت نامی که امکان ارائه توکن به صورت غیرحضوری دارند را مشاهده کرده و بدون مراجعه به دفاتر ثبت نام، سخت افزار توکن را تهیه نمایید.

برای اطمینان خاطر از انجام خدمات در محل با شماره های اعلام شده تماس حاصل فرمایید.


گام یازدهم:

در قسمت شما می توانید وضعیت صدور گواهی درخواست های خود را ملاحظه نمایید:

مطابق تصویر زیر

پس از صدور گواهی و دریافت توکن، برای استفاده از امضای الکترونیکی در سامانه، ابتدا میبایست گواهی امضای الکترونیکی خود را در سامانه بارگذاری نمایید و درایور توکن را نصب نمایید.

کاربرد امضا دیجیتال

افراد می‌توانند از این امضا برای ۲ مورد اشاره شده در بخش زیر استفاده کنند:

  • سفته الکترونیکی

برای استفاده از خدمات سفته الکترونیکی باید امضای دیجیتال داشته باشید. سپس، مراحل دریافت سفته الکترونیک را پشت سر بگذرانید.

  • امضای الکترونیکی قوه قضاییه

قوه قضاییه در ۲۵ آبان ماه سال ۱۴۰۰، از امضای الکترونیک در سامانه ثنا رونمایی کرد. با استفاده از این خدمات، هویت شما در دنیای مجازی تایید می‌شود. به همین دلیل، دیگر نیازی به حضور شما برای تایید هویت خودتان نیست.

جهت دریافت مشاوره و خرید سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی به کلابیوم تکس مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید