شناسه یکتای حافظه مالیاتی | آموزش نحوه دریافت

0
94467
شناسه یکتای حافظه مالیاتی
شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی شناسه ای است يکتا دارای مقداری ثابت و منحصر به فرد که به هر حافظه مالیاتی در سطح کشور اختصاص داده می‌شود، اين شناسه از مولفه های تشکیل دهنده شماره منحصر به فرد مالیاتی می‌باشد که پس از درخواست مودی در کارپوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت.

 مولفه های شناسه یکتای حافظه مالیاتی

با توجه به منحصر به فرد بود شناسه يکتا به ازای هر حافظه مالیاتی، نیاز به تعدادی شناسه به اندازه تعداد حافظه مالیاتی تخمین زده شده در سطح کشور می‌باشد. باتوجه به برآوردها شناسه ای با طول 6 کاراکتر در نظر گرفته شده است. اين روش قادر به تولید حداقل 300 میلیون شناسه يکتای حافظه مالیاتی می‌باشد. کاراکترهای مورد استفاده در شناسه يکتای حافظه مالیاتی به شرح ذيل می‌باشند

 کاراکترهای مجاز : شامل 26 کاراکتر 9-1 و A D E F G H K M N O P R T W X Y Z

کاراکترهای اختصاصی بانک مرکزی: کاراکترهای P و N به حرف اول شناسه يکتاهای حافظه مالیاتی مربوط به ابزار پرداخت اختصاص داده می‌شود، امکان تخصیص اين کاراکترها به عنوان اولین کاراکتر در ساير شناسه يکتا حافظه مالیاتی وجود دارد.

 کاراکترهای اختصاصی شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی: شناسه يکتای شرکت‌های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی با کاراکترهای TP آغاز می‌شود، امکان تخصیص اين 2 کاراکتر به عنوان اولین کاراکترها در ساير شناسه يکتا حافظه مالیاتی وجود دارد.

 کاراکترهای ممنوعه: شامل پنج کاراکتر I J L Q V و عدد 0 که به دلیل تشابه زياد با ساير کاراکترها و عدم امکان تشخیص، استفاده از آ ن ها جايز می‌باشد.

کاراکترهای ذخیره: شامل چهار کاراکتر B C S U می‌باشند که به دلیل میزان تشابه کمتر با ساير کاراکترها به عنوان کاراکتر ذخیره در نظر گرفته شده اند. دريافت و تخصیص شناسه يکتا حافظه از طريق زيرسامانه کارپوشه مودی انجام میپذيرد. برای اين منظور مودی وارد کارپوشه خود شده و پس از انتخاب محل فعالیت از طريق بخش عضويت، گزينه درخواست شناسه يکتا را انتخاب می نمايد.

اطلاعات مورد نیاز برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

جهت اخذ Unique tax id به اطلاعات مختلفی نیاز دارید که در زمان انجام ثبت‌نام بخشی از آنها در سامانه موجود و تعدادی دیگر را باید وارد کنید. در این قسمت، شماری از این اطلاعات مهم را خدمت شما عنوان می‌کنیم.  

  • اطلاعات اولیه مانند کدپستی، اسم شرکت و آدرس ایمیل 
  • نوع کسب‌وکار
  • آدرس محل کار 

آموزش نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

مرحله اول: در قدم اول برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، باید از طریق نشانی سازمان امور مالیاتی یعنی www.tax.gov.ir را از طریق مرورگر خود جستجو کرده و وارد این وبسایت شوید.

مرحله دوم: در این مرحله، درج کلمه عبور و نام کاربری در فیلدهای مشخص شده در صفحه بعدی برای شما الزامی است. البته، در صورت انجام ثبت نام قبلی فقط کافیست این دو مورد را در فیلدهای مربوطه درج بفرمایید. البته درج تصویر امنیتی در انتها فراموش نشود.

مرحله سوم : با ورود به سامانه امور مالیاتی کشور، اولین کاری که باید با ورود به صفحه جدید انجام دهید، وارد شدن به بخشی تحت عنوان کارپوشه است. 

مرحله چهارم:  بعد از ورود به کارپوشه، کلیه مشخصات شرکت برایتان قابل مشاهده است. در این صفحه، از بخشی تحت عنوان “عملیات” باید بر روی گزینه “ورود به پرونده” را کلیک بفرمایید. 

مرحله پنجم در صفحه پیشرو، نوبت به کلیک بر روی آیتمی تحت عنوان “عضویت” واقع در سمت راست وبسایت می‌رسد.

مرحله ششم : با کلیک بر روی این فیلد، کشویی جدید برایتان باز می‌شود که از بین موارد موجود باید گزینه “شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی” را انتخاب بفرمایید.  در ادامه و با باز شدن صفحه‌های جدید نوبت به کلیک بر روی گزینه‌های به نام ” دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی” می‌رسد.

مرحله هفتم : در صفحه بعدی، باید شیوه ارسال صورت‌حساب را تعیین بفرمایید. به طور معمول، اولین گزینه یعنی “توسط مودی” انتخاب می‌شود. اما امکان انتخاب دو گزینه دیگر نیز توسط افراد و سازمان‌های مختلف وجود دارد. 

مرحله هشتم : با انتخاب گزینه مذکور در بالا، صفحه‌های برایتان باز می‌شود که باید در آن کلید عمومی یا همان public امضای حافظه را در بخش در نظر گرفته‌شده آپلود بفرمایید. نکته قابل ذکر اینکه، سازمان امور مالیاتی اطلاعات کاملی را در رابطه با نحوه ایجاد این کد و بارگذاری آن در سامانه در قالب یک فایل در اختیار شما قرار داده است.

مرحله نهم : بعد از دریافت این کد، بر روی دکمه “بعدی” کلیک کرده و به صفحه بعدی هدایت می‌شوید. در صفحه بعدی، مشخصات درج شده شما یعنی آدرس، کدپستی و همین طور شماره تلفن همراه نمایش داده می‌شوند.  با زدن تیک، صحت مشخصات نوشته شده را تأیید کرده و دکمه “بعدی” را بزنید.

مرحله دهم: در این مرحله، دو بخش “مشخصات “حافظه مالیاتی” و “مشخصات پایانه های فروشگاهی” را مشاهده می‌کنید که باید سریال، نوع و مدل آن را در مشخص بفرمایید. البته توجه داشته باشید که پر کردن این سه فیلد اختیاری است و در صورت عدم تکمیل مشکلی ایجاد نمی‌شود.

مرحله یازدهم:  در نهایت، به صفحه ای می‌رسیم که در آن نحوه ارسال، (مودی)، public key، کدپستی و آدرس را می‌توانید مشاهده کنید. بعد از اطمینان از درستی اطلاعات نشان داده شده، در انتها باید کلید اتمام را بزنید. در پایان و در صفحه‌های جدید میتوانید کد یکتای شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را در صفحه‌های جدید مشاهده بفرمایید. دقت داشته باشید که، این کد از این به بعد مورد استفاده شما برای انتقال اطلاعات به سایت مودیان است. 

چه کسانی ملزم به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی هستند؟

دریافت این شناسه یکتا برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف از جمله شرکت‌های فعال در حوزه حسابداری، مودیان، اشخاص حقوقی الزامی بوده و باید براساس قانون کشوری باید برای دریافت آن اقدامات لازم را انجام دهند. در واقع، تمامی صاحبان مشاغل حال چه غیرصنفی و چه صنفی، بر طبق قانون صادره مشمول دریافت این شناسه هستند. 

عواقب عدم دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی 

اگر تاکنون اقدامی برای دریافت این کد انجام نداده‌اید، زودتر دست به کار شوید. چرا که، کوتاهی در این زمینه ممکن است عواقب جبرا‌ن‌ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد. 

  • خسارت به افراد و سازمان‌هابرخی از افراد یا حتی شرکت‌ها در دریافت این شناسه اهمال کرده و کد سازمان‌ها یا افراد دیگر را در نرم افزار حسابداری خود وارد می‌کنند. این کار چیزی به جز سوء استفاده از اطلاعات مدیریتی و مالی مودیان و زدن خسارت به آن‌ها نیست.
  • وارد کردن خسارت به سازمان امور مالیاتیزمانی که فرد یا شرکتی از شناسه غلط یا جعلی استفاده می‌کند، مشکلات عدیده‌ای را برای سازمان امور مالیاتی ایجاد می‌کند. یکی از عواقب این کار، اشتباه در محاسبه مالیات بخش‌های مختلف است که در نهایت نتیجه‌ای به جز خسارت شدید مالی به این سازمان را در پی ندارد.
  • بروز تقلب مالیاتی: افراد یا سازمان‌هایی، به طور کاملاٌ ناجوان‌مردانه، شناسه یکتای حافظه مالیاتی دیگران را در اختیار سامانه مودیان قرار می‌دهند. این کار، چیزی به جز تقلب مالیاتی نبوده و فرد یا شرکت به عنوان مجرم شناخته می‌شود.
  • جهت دریافت مشاوره و خرید سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی به کلابیوم تکس مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید