اخذ شناسه کالا و خدمات

2
63963
اخذ شناسه کالا و خدمات
اخذ شناسه کالا و خدمات

اخذ شناسه کالا و خدمات با توجه به اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، یکی از ملزومات صدور صورتحساب الکترونیکی است. مودیان مالیاتی موظف هستند از طریق روش هایی که در ادامه به آن می پردازیم، نسبت به اخذ شناسه کالا و خدمت خود اقدام کرده و از آن در صورتحساب های الکترونیکی استفاده نمایند. مطلوب است مودیان نسبت به استفاده و اخذ شناسه کالا و خدمت بصورت اختصاصی اقدام نمایند. اما با این حال به جهت تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی در گام اول، امکان استفاده از شناسه کالا و خدمت به صورت عمومی نیز فراهم شده است و مودیانی که به هر دلیلی امکان اخذ شناسه کالا اختصاصی را ندارند، میتوانند از شناسه عمومی در صورتحساب خود استفاده نمایند.

شناسه کالا و خدمات چیست؟

شناسه کالا و خدمات، مجموعه‌ای از فیلدهای توصیفی یک کالا یا خدمت است که به صورت فیلدهای توصیفی و استاندارد برای هر قلم کالا یا خدمت مشخص شده است. شناسه کالا و خدمات یک شماره ۱۳ رقمی است که به کالا یا خدمت تخصیص داده می‌شود و به ازای هر ردیف در صورت حساب الکترونیک توسط مودیان درج می‌شود.

درج شناسه کالا و خدمات در صورت حساب الکترونیک الزامی است و کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائه دهندگان کالا یا خدمات باید شناسه مذکور را از وزارت صمت دریافت کنند. همچنین تمامی مودیان می‌توانند جهت دریافت لیست شناسه کالا و خدمات موجود و وضعیت مشمولیت ارزش افزوده و ضرایب مالیاتی به سایت stuffid.tax.gov.ir مراجعه نمایند.

هر گروه کالایی و خدمات دارای شناسه عمومی و اختصاصی است و قواعد مربوط به شناسه مذکور در سایت intamedia.ir بخش پایانه‌های فروشگاهی  و سامانه مودیان در دسترس است.

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمت

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمت

همانطور که گفته شد با توجه به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، شناسه کالا و خدمات یکی از مواردی است که مودیان مشمول این قانون می بایست آن را تهیه نمایند و در صورتحساب الکترونیک خود درج نمایند. بنابراین فرآیند دریافت شناسه کالا و خدمات را برای شما شرح داده ایم.

شناسه اختصاصی کالا چیست؟

شناسه کالا موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان زبان مشترک کالا در سامانه های اطلاعاتی معرفی شده است و بسیار از فعالان اقتصادی، پیش از این در سایر فرآیندهای تجاری از جمله واردات کالا و ثبت آمار تولید نسبت به اخذ و استفاده از آن شناسه عمومی و اختصاصی کالا نموده اند.

آن دسته از مودیان که تا پیش از این از درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir شناسه کالای خود را اخذ نموده اند می توانند از همین شناسه کالا جهت صدور صورتحساب الکترونیکی نیز استفاده نمایند و نیازی به مراجعه مجدد جهت دریافت شناسه اختصاصی کالا یا عمومی ندارند.

نحوه استعلام و دریافت شناسه اختصاصی کالا

مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده و وارد کننده می باشند، می توانند با مراجعه به درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir نسبت به اخذ نقش تجاری و در ادامه آن اخذ شناسه کالا اقدام نمایند.

همچنین مودیانی که خود دارای صلاحیت تولید کننده یا وارد کننده نیستند، می بایست از حلقه های قبلی زنجیره تجاری اقلام کالایی خود نسبت به دریافت شناسه کالا اقدام نمایند.

نکته مهم شناسه کالای اختصاصی : با توجه به این توضیحات، تاکید شده است که شناسه کالای اختصاصی مربوط به اشخاص تولید کننده و وارد کننده می باشد. کسانی که یک کالا وارد کشور می کنند و کسانی که در طی تولید یک کالای خلق می کنند می بایست شناسه کالای اختصاصی بگیرند. به همین موجب کسانی هم که صرفا به خرید و فروش کالا ها می پردازند در اصل نیازی به دریافت شناسه کالای اختصاصی ندارند زیرا کالای خریداری شده توسط آنها که از تولید کننده یا وارد کننده می باشد دارای یک شناسه اختصاصی کالا از قبل می باشد و ایشان هم می بایست از همان شناسه کالا استفاده نماید.

یکی از دلایل به کارگیری شناسه کالا توسط مودیان و الزام آن توسط سازمان امور مالیاتی به خاطر پیگیری و ردیابی زنجیره تامین کالاها می باشد. به این منظور که یک کالا از کدام منشا وارد یا تولید شده است و در حال حاضر توسط چه کسانی و همچنین به چه کسانی دست به دست شده است. به عبارت دیگر شناسه کالای اختصاصی باعث می شود نوع کالا بین خریدار و فروشنده شفاف سازی شود.

راهنمای کامل نحوه دریافت شناسه کالای تولیدی و نحوه اخذ شناسه کالای وارداتی در صفحه اصلی سامانه جامع تجارت، بخش مستندات عمومی در دسترس فعالین محترم قرار گرفته است.

با توجه به اینکه برای برخی از اقلام کالایی امکان دریافت شناسه کالا برقرار نشده است، فعالین محترم میتوانند در صورت مواجهه با این اقلام کالایی، موقتا از شناسه کالا بصورت عمومی استفاده کرده و بر اساس راهنمای درخواست ایجاد سرفصل در سامانه شناسه کالا، نسبت به درخواست سرفصل کالایی متناظر کالای خود جهت برقراری امکان اخذ شناسه کالا اقدام نمایند.

شناسه عمومی کالا

جهت تسهیل اجرای گام اول از اجرای صورتحساب الکترونیکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در هماهنگی با وزارت اقتصاد و امور دارایی اقدام به تهیه فهرستی از دسته های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا نموده است و مودیان مالیاتی می توانند در گام اول، در صورت عدم امکان تعیین یا اخذ شناسه کالا بصورت اختصاصی، از فهرست یاد شده به دریافت شناسه عمومی کالا اقدام و استفاده نمایند.

نحوه استعلام و دریافت شناسه عمومی کالا

متفاوت از فرآیند اخذ شناسه کالا بصورت اختصاصی، شناسه عمومی کالا توسط مودیان و فعالین اخذ نمی شود و صرفا می توانند از فهرستی که در اختیار آنها قرار داده می شود استفاده نمایند. فعالین محترم می توانند آخرین فهرست شناسه عمومی را از درگاه شناسه کالا و خدمت سازمان امور مالیاتی به آدرس stuffid.tax.gov.ir دریافت نمایند.

نحوه استعلام یا دریافت شناسه خدمت

اخذ شناسه عمومی خدمات و شناسه اختصاصی خدمات مشابه یک دیگر است و مودی ارائه‌دهنده خدمات برای دریافت شناسه خدمت می‌بایست به سامانه portal.gs1-ir.org مراجعه نمایند.

برای دریافت شناسه اختصاصی خدمت اشخاص برای دریافت یا استعلام شناسه اختصاصی خدمت اقدام می‌کند ولی برای اخذ شناسه عمومی خدمت، تشکل‌های صنفی، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوطه به نمایندگی از اعضای خود نسبت به اخذ شناسه خدمات به صورت عمومی اقدام می‌نمایند و برای صدور صورت‌حساب الکترونیک، در اختیار اعضای خود قرار می‌دهند.

جهت دریافت مشاوره و خرید سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی به کلابیوم تکس مراجعه نمایید.

2 دیدگاه‌ها

  1. با سلام
    ممنون از بابت ارائه این مطلب.
    میشه بدونم برای این شناسه های عمومی از چه تعرفه ای باید استفاده کرد؟

  2. آیا میشه از این شناسه ها برای ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت استفاده کرد؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید