استعلام یارانه با کدملی

0
12693
یارانه
یارانه

در چارچوب برنامه‌ی پرداخت یارانه‌های نقدی، تمام شهروندان کشور به ۱۰ دسته تقسیم شده‌اند و هر دسته به عنوان یک دهک شناخته می‌شود. اطلاعات مالی این افراد از طریق پایگاه‌های داده دولت جمع‌آوری شده و تجزیه و تحلیل موردی صورت گرفته است. با استعلام یارانه متوجه خواهید شد که افراد بر اساس درآمدهای خود، از کمترین به بیشترین، در دسته‌های ۱ تا ۱۰ قرار گرفته‌اند. در کلابیوم قصد داریم به نحوه استعلام دهک خانوار و اعتراض به آن بپردازیم.

دهک چیست؟

دهک یک مفهوم آماری است که به معنای یک دهم جمعیت کل کشور می‌باشد. به عبارت دیگر، هر دهک حاوی میانگین تعدادی حدود ۸.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور است. وسع سنجی نیز به افزایش و تغییر وضعیت رفاهی افراد از دهک‌های پایین‌تر به دهک ۱۰ اطلاق می‌شود. این بدین معناست که اگر افرادی از دهک ۱۰ به دهک‌های پایین‌تر منتقل شوند، تعداد افراد معادلی از دهک‌های پایین‌تر به دهک ۱۰ اضافه می‌شود. با استعلام دهک خانوار خود می توانید استعلام یارانه هم ببینید که آیا مشمول یارانه هستید یا خیر؟

روش های استعلام دهک بندی خانوار

افراد برای کسب اطلاع از دهک خانوار خود می توانند از دو روش ذیل استفاده نمایند:

استعلام از طریق سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

متقاضیان می توانند برای اطلاع از آخرین وضعیت دهک بندی خود به سامانه حمایت مراجعه کنند. با ورود به سامانه دهک بندی خانوار امکان بررسی و پیگیری واریز یارانه معیشتی برای افراد وجود دارد.

استعلام دهک خانوار از طریق شماره گویا: 

برای استفاده از این روش متقاضیان باید ابتدا با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. سپس کد ملی سرپرست خانوار و شماره تلفن شان را وارد کنند. به این ترتیب می توانند از دهک و سپس استعلام یارانه خود مطلع شوند.

آموزش اعتراض به دهک بندی یارانه 

بر طبق اعلام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خانوارهایی که به دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند با ثبت تغییرات درآمد، دارایی‌ها و شرایط ویژه خود در سامانه حمایت، درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خود را ارائه کنند.

۱. بعد از ورود به سایت، گزینه «ورود به سامانه حمایت» را انتخاب کنید.
( توجه داشته باشید خدمات این سامانه برای سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است، در صورت نیاز به اصلاح ساختار خانوار از طریق دستورالعمل های سازمان هدفمندی و پلیس +۱۰ اقدام فرمایید.)

۲. در قسمت دوم وارد بخش احراز هویت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می شوید، گزینه کاربر حقیقی را انتخاب کرده، سپس کد ملی سرپرست خانوار را وارد نمایید و پس درج کد امنیتی بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.

(توجه: ضروری است کد ملی وارد شده متعلق به سرپرست خانوار باشد.)

اگر برای اولین بار به نسخه جدید سامانه مراجعه کرده‌اید، نیاز به ثبت‌نام دارید تا بتوانید از خدمات آن استفاده کنید.

۳. در این بخش شما وارد پروفایل کاربری خود در سامانه شده‌اید و می‌توانید اطلاعات مربوط به دهک‌های رفاهی خانوار خود و وضعیت یارانه را مشاهده کنید.

4. با تمایل به درخواست بررسی دهک خانوار، لطفاً روی دکمه درخواست بررسی کلیک کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:
پس از تایید موافقت نامه، فرایند ثبت درخواست برای شما آغاز می‌شود.
مرحله دوم: بررسی ساختار خانوار
(توجه: منبع اطلاعات خانوار سازمان هدفمندی یارانه است. در صورتی که مغایرتی در اطلاعات اعضای خانوار مشاهده می‌کنید، بایستی با همراهی مدارک مورد نیاز، که توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده و در وبگاه آن سازمان قابل دسترسی است، به دفاتر پلیس +۱۰ یا دستگاه‌های معرفی شده توسط آن سازمان مراجعه کرده و اطلاعات خانوار را به‌روزرسانی نمایید)

مرحله سوم : بررسی اطلاعات خودرو اعضای خانوار

مرحله چهارم: بررسی اطلاعات درآمد اعضای خانوار

مرحله پنجم: بررسی اطلاعات بانکی اعضای خانوار 

مرحله ششم: بررسی بیماری خاص یا معلولیت اعضای خانوار 

مرحله هفتم: بررسی وضعیت فعالیت اعضای خانوار در بازار بورس

مرحله آخر : تایید تعهد نامه

اگر مراحل درخواستی به درستی انجام شده باشند، پیام زیر نمایش داده خواهد شد. همچنین می‌توانید رسید را با انتخاب گزینه چاپ دریافت کنید.

لازم به ذکر است از قسمت تاریخچه درخواست ها می توانید از آخرین وضعیت درخواست خود اطلاع کسب کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید