سوالات متداول سامانه مودیان و قانون پایانه فروشگاهی

0
78162
سوالات متداول سامانه مودیان
سوالات متداول سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی

سوالات متداول سامانه مودیان و قانون پایانه فروشگاهی، در این مقاله به صورت کامل و جامع پاسخ داده شده است. سوالات متداول سامانه مودیان مطرح شده در این مقاله براساس سوالات حرفه‌ای که از سازمان امور مالیاتی پرسیده شده‌اند، تنظیم شده و پاسخ‌های سوالات متداول سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی توسط کارشناسان صحیح و معتبر ارائه شده است. سامانه مودیان یکی از ابزارهای حیاتی در زمینه مالیات در ایران است و این مقاله با هدف افزایش آگاهی عمومی و ارائه اطلاعات کاملتر درباره این سامانه تهیه شده است. اگر شما در حوزه مالیاتی فعالیت می‌کنید یا به هر دلیلی به دنبال پاسخ سوالات متداول سامانه مودیان هستید، این مقاله می‌تواند به عنوان یک راهنمای جامع و مفید برای شما عمل کند. این مقاله با تاکید بر پاسخ‌های رسمی و معتبر، سوالات متداول سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی که از سوی کاربران و مشتریان سامانه مطرح شده‌اند را به صورت حرفه‌ای مورد بررسی قرار داده است. با مطالعه این مقاله، می‌توانید با اطمینان بیشتری از سامانه مودیان استفاده کنید و از تمامی امکانات آن به بهترین شکل ممکن بهره ببرید.

چطور می‌توانم شماره تلفن همراه خود را که در درگاه ملی خدمات الکترونیک ثبت شده تغییر دهم؟

برای تغییر شماره تلفن همراه خود که با آن وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک می‌شوید، ابتدا می‌بایست از بالای صفحه و کنار نام و کد ملی، با زدن دکمه خروج (تصویر پایین) از درگاه ملی خارج شوید.

در گام بعد بر روی زبانه «تغییر موبایل» کلیک نمایید. اطلاعات خواسته شده شامل کد ملی، شماره تلفن همراه (شماره جدیدی که میخواهید در درگاه ملی ثبت شود) و تصویر امنیتی نمایش داده شده را در قسمت‌های مربوطه وارد نموده و بر روی دکمه «تغییر شماره همراه» کلیک نمایید.

توجه: شماره تلفن همراه جدیدی که وارد می‌کنید می‌بایست به نام خود شما باشد، به بیان دیگر شماره ملی و شماره تلفن همراه وارد شده می‌بایست متعلق به یک شخص باشد، در غیر این صورت با پیغام خطا مواجه خواهید شد. در صورتی که شماره تلفن همراه شما با موفقیت تغییر پیدا کند پیغام «تغییر شماره همراه با موفقیت انجام و اطلاعات کاربری به شماره جدید پیامک گردید.» به شما نمایش داده شده و اطلاعات کاربری به شماره همراه جدید پیامک می‌گردد.

آیا اتباع خارجی حقیقی نیز می‌توانند در درگاه ملی خدمات الکترونیک ثبت نام کنند؟

بله; اتباع خارجی حقیقی نیز می‌توانند به روش گفته شده در راهنمای ثبت نام و ورود که در بخش سوالات متداول آورده شده است اقدام به ثبت نام و ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک نمایند.

چطور می‌توانم یک دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی را غیرفعال نمایم؟

در صورتی که در بخش «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» یک یا چند دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی وجود دارد که متعلق به شما نیست و یا اطلاعات آن اشتباه می‌باشد، می‌توانید آنان را غیرفعال نمایید.

برای این منظور پس از ورود به بخش «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» از لیست «دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی الصاق نشده» بر روی گزینه «درخواست غیرفعال‌سازی» کلیک نمایید تا مانند تصویر زیر دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی مورد نظر به لیست «دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اعلامی توسط مودی به بانک مرکزی جهت غیرفعال‌سازی» اضافه شود.

در پایان و پس از تعیین تکلیف سایر دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی نمایش داده شده، بر روی دکمه «تایید نهایی» کلیک نمایید. پس از کلیک روی «تایید نهایی» درخواست غیرفعال‌سازی شما به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال و پس از بررسی غیرفعال می‌گردند.

پس از گذراندن این مراحل نیازی به انجام اقدام دیگری از جمله مراجعه به ادارات مالیاتی، بانک و… نمی‌باشد.

توجـه: دقت نمایید امکان ویرایش دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که درخواست غیرفعال‌سازی آن‌ها را نموده‌اید تا زمانی میسر است که پس از کلیک بر روی دکمه «تایید نهایی» اطلاعات مذکور به بانک مرکزی ارسال نشده باشند، لذا پیش از تایید نهایی، موارد انتخابی را به دقت بررسی نمایید.

چنان‌چه به اشتباه برای یکی از دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود درخواست غیرفعال‌سازی داده باشید در صورتی که هنوز «تایید نهایی» را کلیک نکرده باشید، می‌توانید از گزینه «فعال‌سازی» استفاده نمایید تا به لیست «دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی الصاق نشده» بازگردانده شود.

چطور می‌توانم یک دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی را به پرونده مورد نظر خود الصاق نمایم؟

پس از ورود به بخش «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» از لیست «دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی الصاق نشده» بر روی گزینه «الصاق به پرونده» کلیک نمایید تا مانند تصویر زیر لیست پرونده‌های الکترونیک مالیاتی شما نمایش داده شود.

در این مرحله شما می‌توانید یکی از پرونده‌های نمایش داده شده خود را انتخاب و دکمه «الصاق» را کلیک نمایید تا دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی مورد نظر به لیست «دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی الصاق شده» اضافه شود.

توجـه: در صورتی که در لیست نمایش داده شده هیچ پرونده‌ای موجود نبود، بر روی دکمه «ثبت نام الکترونیک جدید» کلیک کرده و در پنجره جدید، اقدام به پیش ثبت نام جدید نمایید. در صورت انتخاب پرونده‌های عدم تکمیل (قرمز رنگ)، می‌بایست قبل از ثبت تایید نهایی نسبت به تکمیل اطلاعات ثبت نام مربوطه اقدام نمایید. 

پس از این مرحله و تعیین تکلیف سایر دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود بر روی دکمه «تایید نهایی» کلیک کنید.

چنان چه پس از الصاق یک دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی به یک پرونده الکترونیکی، قصد تغییر پرونده انتخابی را داشتید می‌توانید با کلیک روی گزینه «تغییر پرونده»، دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی مورد نظر را به لیست «دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی الصاق نشده» برگردانده و مجددا به روش ذکر شده در بالا پرونده مرتبط با آن را انتخاب نمایید.

همچنین اگر بعد از ثبت دکمه «تایید نهایی» قصد ویرایش دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی الصاق شده را داشتید می‌توانید از دکمه «ویرایش مجدد» استفاده نمایید.

دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی الصاق شده / نشده / اعلامی جهت غیرفعالسازی به چه معناست؟

لیست موارد الصاق نشده به معنی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی است که توسط بانک مرکزی به نام مودی ثبت شده و مودی هنوز اقدامی نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها انجام نداده است.

جهت تعیین تکلیف این موارد مودی می‌تواند دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی نشان داده شده در لیست را یا به یکی از پرونده‌های الکترونیکی مالیاتی خود الصاق و متصل کرده و یا درخواست غیرفعال‌سازی آن را نماید تا پس از بررسی توسط بانک مرکزی این موارد غیرفعال شوند.

موارد الصاق شده به معنی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی است که به یکی از پرونده‌های الکترونیکی مالیاتی شما متصل شده است.

مواردی که در لیست غیرفعال‌سازی قرار دارند دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی هستند که به تشخیص شما به هیچ‌کدام از پرونده‌های الکترونیکی مالیاتی شما مرتبط نبوده و یا اطلاعات آن اشتباه می‌باشد و درخواست غیرفعال‌سازی ارسال شده از طرف شما در حال بررسی توسط بانک مرکزی بوده و پس از پایان بررسی غیرفعال می‌گردد.

چرا نمی‌توانم برخی از دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مجددا فعال نمایم؟

در بخش «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی»، در صورتی که پس از ثبت «تایید نهایی»، از ارسال درخواست غیرفعال‌سازی یک یا چند دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی منصرف شده باشید ابتدا می‌بایست دکمه «ویرایش مجدد» را کلیک نمایید.

نکتـه: در صورتی که دکمه «ویرایش مجدد» را مشاهده نمی‌کنید، می‌بایست تمام موارد موجود در لیست «دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی الصاق نشده» را با الصاق و یا غیرفعال‌سازی تعیین تکلیف نموده و دکمه «تایید نهایی» را کلیک نمایید.

در گام بعد و تا قبل از ارسال درخواست غیرفعال‌سازی به بانک مرکزی، می‌توانید با فشردن دکمه «فعال‌سازی»، دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی مورد نظر را مجددا به لیست «دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی الصاق نشده» بازگردانید.

ولی در صورتی که درخواست غیرفعال‌سازی به بانک مرکزی ارسال گردد دیگر امکان فعال‌سازی وجود نخواهد داشت.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌نمایید، اطلاعات مورد سمت چپ به بانک مرکزی ارسال شده و دکمه «فعال‌سازی» مربوط به آن حذف گردیده، ولی برای مورد سمت راست همچنان امکان فعال‌سازی وجود دارد.

بنابراین توصیه می‌گردد پیش از کلیک بر روی دکمه «تایید نهایی»، اطلاعات نمایش داده شده در لیست‌های مختلف را به دقت بررسی نموده و از صحت آنان اطمینان حاصل نمایید.

گزینه حذف پرونده‌های بانک مرکزی چیست؟ چطور می‌توانم ثبت نام الکترونیک انجام شده توسط بانک مرکزی را حذف نمایم؟

در صورتی که دارنده دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی از قبل پرونده مالیاتی نداشته باشد، بانک مرکزی برای وی یک پرونده مالیاتی جدید در سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و اطلاعات آن را به این سازمان ارسال می‌کند. چنان چه درخواست غیرفعال‌سازی پذیرنده بانکی خود را ثبت کرده باشید می‌توانید پرونده متصل به آن را که قبلا توسط بانک مرکزی ثبت نام شده و هنوز تکمیل نشده است نیز حذف نمایید.

برای حذف ثبت نام‌های انجام شده توسط بانک مرکزی به نام شما که بخشی یا تمام اطلاعات آن اشتباه بوده و یا متعلق به شما نیست، می‌بایست پس از ورود به بخش «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» از لیست «دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی الصاق نشده» تمام موارد نمایش داده شده را با انتخاب «الصاق به پرونده» یا «درخواست غیرفعال‌سازی» تعیین تکلیف نمایید. در پایان بر روی دکمه «تایید نهایی» کلیک نمایید.

توجـه: دقت نمایید امکان ویرایش دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که درخواست غیرفعال‌سازی آن‌ها را نموده‌اید تا زمانی میسر است که پس از کلیک بر روی دکمه «تایید نهایی» اطلاعات مذکور به بانک مرکزی ارسال نشده باشند، لذا پیش از تایید نهایی، موارد انتخابی را به دقت بررسی نمایید.

در مرحله بعد با کلیک بر روی دکمه «حذف پرونده‌های بانک مرکزی» لیستی از ثبت نام‌های انجام شده توسط بانک مرکزی که هیچ دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی به آن الصاق نشده و می‌توانید حذف نمایید را مشاهده می‌کنید که با انتخاب آن‌ها و کلیک روی دکمه «حذف پرونده» ثبت نام مورد نظر حذف خواهد شد.

چرا در منوی ساماندهی پذیرنده‌های بانکی پس از کلیک بر روی دکمه تایید نهایی با پیغام خطا روبرو می‌شوم؟

متن خطای ۱:

  • «مودی گرامی خواهشمند است ابتدا فعالیت اقتصادی متناظر با هر یک از دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشخص نمایید.»

زمانی با این خطا روبرو می‌گردید که پیش از کلیک بر روی دکمه «تایید نهایی» تمام موارد موجود در لیست «دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی الصاق نشده» را با انتخاب یکی از گزینه‌های «الصاق به پرونده» یا «درخواست غیرفعال‌سازی» تعیین تکلیف ننموده باشید.

متن خطای ۲:

  • «مودی گرامی با توجه به اینکه ثبت نام‌هایی که برای آنها پذیرنده متناظر وجود دارد هنوز تکمیل نشده‌اند امکان تایید نهایی این فرآیند وجود ندارد. این پذیرنده پس از گذشتن موعد زمانی غیرفعال خواهد شد. لذا قبل از تایید نهایی نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام تا گام نهایی اقدام فرمایید.»

زمانی با این خطا مواجه می‌گردید که یکی از دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به پرونده ثبت نام الکترونیکی متصل شده است که در وضعیت «تکمیل نشده» قرار دارد، لذا برای رفع این مشکل می‌بایست ابتدا ثبت نام مربوطه را تکمیل نمایید.

برای این منظور بر روی منوی «پرونده‌های مالیاتی» کلیک کنید.

پس از آن وارد منوی «پرونده‌های درآمد» شده و گزینه «جزئیات پرونده» مربوط به پرونده تکمیل نشده مورد نظر را انتخاب نمایید.

در پنجره نمایش داده شده، دکمه «ورود و ویرایش» را کلیک کنید تا به سامانه ثبت نام الکترونیک هدایت شوید.

در صفحه نمایش داده شده، از سمت چپ تصویر بر روی دکمه «نمایش و ویرایش اطلاعات» کلیک نمایید.

در این پنجره، از کادر «اشکالات و نواقص اطلاعاتی» مواردی که با رنگ قرمز نوشته شده را کلیک نموده و اطلاعات خواسته شده را به دقت تکمیل کنید تا ثبت نام پرونده الکترونیکی مالیاتی شما تکمیل گردد.

پس از تکمیل پرونده مورد نظر به درگاه ملی خدمات الکترونیک و بخش «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» بازگشته و دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی مورد نظر خود را به پرونده تکمیل شده مذکور الصاق نموده و دکمه «تایید نهایی» را کلیک نمایید.

توجه نمایید در بخش «ساماندهی پذیرنده‌های بانکی» پس از کلیک بر روی دکمه «تایید نهایی» امکان ویرایش اطلاعات ارسالی به بانک مرکزی جهت غیرفعال‌سازی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیک وجود نخواهد داشت، لذا پیش از تایید نهایی، موارد انتخابی را به دقت بررسی نمایید.

آیا می‌توان دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی را به نام شخص دیگری ثبت کرد؟

خیر تمام فعالان اقتصادی دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌بایست دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را به پرونده‌ای که متعلق به خود آنان می‌باشد الصاق نمایند و اتصال به پرونده مالیاتی شخص دیگر امکان‌پذیر نمی‌باشد.

در صورتی که از قبل هیچ پرونده مالیاتی ندارید می‌توانید با مراجعه به منوی «پرونده‌های مالیاتی» (سمت راست درگاه ملی) و سپس «پرونده‌های درآمد»، «ایجاد پرونده مالیات بر درآمد جدید» را انتخاب نموده و در پنجره باز شده، اقدام به پیش ثبت نام و ثبت نام جدید نمایید.

جهت دریافت مشاوره و خرید سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی به کلابیوم تکس مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید