BNPL (الان بخر بعدا پرداخت کن) چیست؟ چگونه کار می کند؟

0
90510
BNPL (الان بخر بعدا پرداخت کن)
BNPL (الان بخر بعدا پرداخت کن)

 BNPL یک مفهوم نسبتا جدید در دنیای خرید آنلاین است که به تدریج به محبوبیت بیشتری دست یافته است. این مدل خرید به افراد این امکان را می‌دهد که کالاها یا خدمات را بخرند و هزینه‌های آن را در زمان‌های مختلف و با قسط‌های کوچکی پرداخت کنند، به جای پرداخت یکباره وجه. این امکانات اغلب توسط شرکت‌های مالی یا پلتفرم‌های خرید آنلاین ارائه می‌شوند و به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهند که خریدهای خود را اقساطی پرداخت کنند. در این مقاله به مزایا و معایب خرید BNPL و نکاتی که باید در نظر داشته باشید، خواهیم پرداخت.

سرویس BNPL چیست؟

در سرویس BNPL یک شخص یا شرکت ثالث وارد معامله شده و تمام هزینه خرید شما را به صورت نقدی و تمام و کمال به فروشنده می پردازد. سپس جزئیات پرداخت پول توسط شما به شخص ثالث را اعلام می کند. برای مثال شما می خواهید وسایلی را جمعا به ارزش ۱۰ میلیون تومان از یک فروشگاه بخرید؛ اما تمام این ۱۰ میلیون تومان را در حال حاضر در کارت اعتباری خود ندارید.
شرکت ثالث از طرف شما این ۱۰ میلیون تومان را به فروشگاه پرداخت کرده و خرید شما را نهایی می کند. سپس این مبلغ را در طی ۱ یا چند قسط، در مدت زمان مشخص و مورد توافق، از شما دریافت می کند. شما مبلغ ۱۰ میلیون تومان را بدون سود و کارمزد طی یک قسط سر ماه یا چند قسط در موعدهای سررسید مشخص، به شرکت ثالث پرداخت می کنید.
ریشه و تاریخچه سرویس BNPL به سیستم خرید اجاره ای باز می‌ گردد، جایی که پرداخت‌ ها برای خرید های بزرگ در یک دوره توافق شده توزیع می ‌شوند. سرویس الان بخر بعدا پرداخت کن در بین تمام پلتفرم‌ های تجارت الکترونیکی رتبه برتر وجود داشته و بسیار محبوب است

BNPL چگونه کار می کند؟

این سرویس به شما این امکان را می ‌دهد آنلاین خرید کنید و به مرور زمان هزینه خریدها را در اقساط هفتگی، دو هفته ‌ای یا ماهانه، به صورت اعتباری و اقساطی پرداخت کنید. این سرویس غالبا بدون دریافت سود و کارمزد ارائه می شود و به همین دلیل است که در بین مشتریان تا به این اندازه محبوب شده است. البته در برخی موارد و در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط، یک سود جزئی از مشتری دریافت می شود. نرخ بهره معمولی سرویس الان بخر بعداً پرداخت کن معمولاً بسیار پایین و نزدیک به صفر است.

در اکثر فروشگاه های بزرگ دنیا و شرکت های ثالثی که خدمات اعتباری به مشتریان ارائه می کنند، همانند Bill Me Later، PayPal Credit، Afterpay، Affirm، Klarna و FuturePay هزینه کل خرید به ۴ قسط مساوری تقسیم می شود، اولین قسط در هنگام پرداخت و سه قسط دیگر هر دو هفته یکبار از حساب مشرتی کسر شده و پرداخت می شود.

به عنوان مثال، اگر در حال خرید ۲۰۰ دلاری هستید، ممکن است گزینه پرداخت BNPL را مشاهده کنید که به شما امکان می دهد برای آن کالا در چهار قسط بدون بهره ۵۰ دلاری بپردازید. امروز ۵۰ دلار می پردازید و کالای خود را دریافت می کنید، سپس ۵۰ دلار دیگر هر دو هفته یکبار پرداخت می کنید تا اقساط شما تمام شود. اگر پرداخت های خود را به موقع انجام دهید، هیچ کارمزد و بهره ای از شما دریافت نخواهد شد.

مزایای استفاده از پلتفرم‌های BNPL

استفاده از پلتفرم BNPL برای مصرف‌کننده‌ها، خرده‌فروشان و ارائه‌کنندگان پلتفرم BNPL مزایای خاصی دارد که در ادامه هر کدام از آنها را معرفی خواهیم کرد.

مزایای استفاده از پلتفرم BNPL برای مشتریان

از جمله مهم‌ترین مزایایی که سیستم BNPL برای مشتریان و مصرف‌کننده‌ها به همراه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه‌اندازی سریع و آسان پلتفرم و حساب کاربری به همراه تأیید سریع
  • سهولت در خرید آنلاین و حتی حضوری
  • بازپرداخت بدون بهره (در صورت دیرکرد در بازپرداخت، باید سود پرداخت شود)
  • یک جایگزین عالی برای کارت‌های اعتباری
  • استفاده از روش‌های متنوع برای بازپرداخت
  • بدون نیاز به وثیقه و ضامن
  • امکان شارژ خودکار بدون مراجعه به شرکت‌های ارائه‌دهنده BNPL

علاوه بر مصرف‌کنندگان و مشتریان، خرده‌فروشان هم می‌توانند از BNPL برای خرید وسایل مورد نیاز خود استفاده کنند. از جمله مزایای استفاده از BNPL برای خرده‌فروشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌صورت کامل و در لحظه وجه خرید را دریافت می‌کنند.
  • اقلام و مبلغ خرید مصرف‌کنندگان افزایش می‌یابد.
  • دسترسی به حجم بالایی از مشتریان با حد بودجه‌های متفاوت امکان‌پذیر می‌شود.
  • وفاداری مشتریان و بازگشت آنها به فروشگاه بیشتر می‌شود.
  • دو الی هشت درصد حاشیه سود از فروشندگان دریافت می‌کنند.
  • در صورت طولانی‌بودن مدت بازپرداخت بهره خوبی کسب می‌کنند.
  • در صورت تأخیر در بازپرداخت، از مشتریان کارمزد و جریمه می‌گیرند

منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید